מאת: ד"ר יוסי מנדל – וטרינר, מרכז וטרינרי רמת השרון הרצליה
אם הנכם או הייתם בעלים של חיות מחמד, סביר להניח שאתם מודעים לחשיבותן ולקשר האמיץ והייחודי שהחיות רוקמות איתנו, בני האדם: בין אם זה החתול המשפחתי שמתכרבל בחיק בעליו בסוף יום עבודה מתיש ומגרגר בקול רם, או הכלב שמכשכש בזנבו לכל עובר אורח בטיול היומי.
בין האדם המודרני וחיות המחמד קיים קשר שורשי של מספר אלפי שנים שבמהלכם אנחנו והם התפתחנו ועברנו ביחד שינויים מרחיקי לכת . לכן החיבור בין ילדנו לחיית מחמד שלו הינו טבעי והכרחי להתפתחותם.
לעיתים קרובות ההורים מכניסים חיית מחמד לבית כדי ללמד את הילדים "מהי אחריות" או סתם לשחק על מנת להפיג את השעמום של החופש הגדול אך בעצם הילדים מרוויחים ולומדים דברים חשובים על עצמם ועל העולם. לילדים שבבעלותם חיות מחמד רוכשים תכונות חשובות להמשך חייהם כגון סימפטיה ,עדינות ופרספקטיבה חדשה על העולם בו אנו חיים.
בטחון עצמי: בעלי חיים מציבה גבולות ברורים ומיידיים (בעל-חיים שמכאיבים לו מגיב – משמיע קולות, בורח או מתגונן). בזכות עובדה זו מבהיר בעל החיים עצמו לילדכם, באופן לא מילולי, משדר איזו התנהגות מקובלת עליו ואיזו לא, והוא עושה זאת מבלי לגרום לילדכם לחוש שמבקרים או שופטים אותו. כך קל הרבה יותר לקבל את גבולות לכבד אותם ולנהוג לפיהם.
תקשורת: בין הכלב לבעליו מתפתחת שפה שהיא אינה בהכרח וירבלית אומנם יש כלבים וחתולים שחלק מהתקשורת שלהם עם הבעלים משתמשים בנביחות או ביללות אך מרבית התקשורת הינה ללא מילים . הילדים בעצם לומדים שפה חדשה ,שפה ללא מילים ולהחיל את השיעור הזה לאינטראקציה אנושית, כי הם קשובים לא רק לתקשורת עם מילים אלא לסוגים שונים כגון תנוחות גוף שונות, מבטים ועוד.
אמפתיה: ילדים הופכים לעתים קרובות סקרנים לגבי רגשות חיות המחמד שלהם. סקרנות זו מתרחבת לתחומים אחרים בחייהם. בעלי חיים מציעים מגוון אפשריות לילדים לחקור את סקרנותם . סקרנותם יכולה להוביל לתקווה ולמעורבות גדולה יותר עם העולם הסובב אותם.
הסתגלות לשינויים: הבדידות היא מאוד מסוכנת לילדים , ילדים שעברו חוויות טראומטיות לעתים קרובות מתמודדים טוב יותר כאשר יש להם חיות מחמד. בעלי חיים יכול לגרום להם להרגיש חלק ממשהו ובכך להעניק יכולת טובה להמודדות עם חוויה טראומתית.
מחקר שפורסם בשנת 2000 בחן את הקשר בין חיות מחמד וילדים. באופן המחקר, שנערך על ידי פסיכולוג ילדים בניו מקסיקו, בחן את ההשפעה על ילדים בני 10-12 שבבעלותם חיות מחמד ולבין ילדים שאין בבעלותם חיות מחמד . החוקר, רוברט ברר Ph.D הופתע מההבדל באמפתיה והערכה עצמית בין ילדים שבבעלות כלב ואלו שלא
מסקנות המחקר של רוברט ברר מראות באופן מובהק כי לילדים שבבעלותם כלב יש הערכה עצמית גבוהה ורגישות כלפי אחרים. הוא ציין כי מורים, הורים וילדים אחרים יש ציפיות לילד להגשים. אצל חיית מחמד שלנו לא מעניין דברים כגון הצלחה או כישלון רווח הפסד , הקבלה היא מוחלטת, המספקת תחושה אשר מעלה את הערך עצמי .
טיפול בחיית מחמד מלמדת את הילדים על החשיבות של טיפול בעצמם. לדוגמא, צחצוח שיניים ושמירה על ניקיון. כאשר הם מבינים את החשיבות של פעולות אלה על בעל החיים , הם משליכים זאת על עצמם . כלומר אם צחצוח השיניים של כלב חשוב לבריאותו, אז באופן טבעי חשוב לילד עצם ההבנה מובילה לפעולה ללא חשיבה כי מדובר במטלה .
לסיכום , זה לא אומר בהכרח שכל הילדים מוכנים לבעלות על חיית מחמד. לפני שמכניסים את חיית המחמד למשפחה המורחבת הורים צריכים קודם לוודא שהילד שלהם רוצה באמת חיית מחמד . יחד, הם צריכים להחליט איזה סוג של חיית מחמד הוא הטובה ביותר עבורם לדוגמא אם יש קושי בלהוריד את הכלב אולי כדאי לשקול להביא חתול. יתר על כן, אין להניח שהילד שלך לטפל בכלב האחריות העליונה בדרך כלל נופלת על ההורים, לא הילד.
לפרטים נוספים צרו קשר, וטרינר רמת השרון והרצליה ד"ר דורון נרי 03-5403368
ראשון - חמישי בוקר 11:00 - 9:00
ראשון - חמישי אחה"צ 20:00 - 16:00
שישי וערבי חג 13:00 - 9:00
רח' יעקב כהן 21
רמת השרון