03-5403368

מידע

כתבות

תיאוריית הדומיננטיות- מהי והאם היא נכונה?

מאת: אראל רגב, אסיסטנט ומאלף מרכז וטרינרי רמת השרון והרצליה


מחקרים רבים שנעשו בעבר על להקות הזאבים מראים שישנן תיאוריות סותרות על איך ההיררכיה בנויה בלהקת זאבים. אחת התיאוריות הראשונות התבססה על תצפיות על להקות זאבים החיים בשבי. מומחה להתנהגות בשם רוברט שנקל בחן בקפידה את יחסי הגומלין בין חברי להקת הזאבים כבר בשנת 1947 במכון לזואולוגיה  של אוניברסיטת באזל בשוויץ.


תצפיות אלה הראו, שלהקת הזאבים הובלה ע"י דמות סמכותית המכונה "זאב אלפא". באותה העת, התנהגות הכלב נקשרה בקשר ישיר להתנהגות זאבים שהושארו בשבי. לכן, בעלי הכלבים וגם המאלפים התחילו להאמין ולעבוד על פי השיטה בה הדרך הטובה ביותר להשיג רמה גבוהה של משמעת היא להיות דמות משמעותית וסמכותית, ולעיתים להביא את הכלב למצב של כניעה. דבר זה, הוביל לעידן של אימון המבוסס על תיאוריית הדומיננטיות, ודומיננטיות עצמה (כגון שימוש בקולרי חשמל, חנק, דוקרנים) ואביזרים אלו הפכו להיות פופולריים יותר ויותר.


דייויד מק  ( (david mech, ביולוג אמריקאי מומחה התנהגות זאבים ערך מחקר מקיף יותר בנושא זה.


מחקריו של דייויד החלו בשנת 1986 ע"י צפייה בלהקות זאבים בסביבתם הטבעית  באי אלסמיר המצוי בטריטוריה הקנדית נונאווט.


המחקר ארך כ- 13 קיצים! כשהם מתבוננים בקפידה באינטראקציות בין הלהקה- מה שהוביל לתמונה שונה לגמרי.


בניגוד למחקר שנערך ע"י שנקל, דיויד הבחין שתפקיד "מנהיג הלהקה", לא בוצע ע"י זאב בודד, אלא על ידי זוג "אלפא", זכר ונקבה.


דיויד לקח את מחקריו של שנקל וערך השוואה בין התנהגות זאבים החיים בשבי- אל מול התנהגות אנושית במחנות פליטים. מחקריו המהפכניים של דיויד, הביאו את הדרך החדשה לשיטות אימון טובות יותר מאחר והלהקות שנצפו בטבע לא הראו היררכיה כמו התיאוריות שהכרנו קודם לכן, אלא הפגינו יותר משפחתיות, ומורכבות מזוגות צאצאים וצאצאהים.


"זוג אלפא" נצפו בצורה מקפידה במהלך האינטראקציות היום יומיות שלהם במשך כל 13 הקיציים. הנקבה התעסקה בעיקר בהגנה על הגורים והטיפול בהם, ואילו הזכר היה יוצא לציד בכדי לדאוג למזון. המטרה של שניהם – לגדל את הגורים עד כדי בגרות, כשהם עצמאיים לחלוטין , ולעזוב את הלהקה בכדי לבנות להם אחת משל עצמם.


באופן מעניין, כאשר הגיעה עונת הרבייה, חברי הלהקה (כברירת מחדל), זיהו את הזכות של "זוג האלפא" להתרבות.


בכדי למנוע התנגשויות, או לחילופין, מאינסטינקט טבעי, מרבית הזאבים הבוגרים (עד גיל 3) עזבו מרצון את הלהקה בכדי ליצור לעצמם להקה חדשה, ובכדי ליצור "זוג אלפא" שיאפשר להם להמשיך ולהתרבות.


*בתצפיות הנעשו מקרוב על יחסי הגומלין בין חברי הלהקה, נראה שהלהקה כולל נקבת האלפא, נטלו תנוחות כנועות אם הן אקטיביות או פסיביות כלפי זכר האלפא. בכניעה אקטיבית, הזאב הכנוע "בירך" או הרגיע את הזאב ה"בכיר" יותר- ראשו מורכן, כשכוש בזנב, ליקוקים ואוזניים נוטות לאחור- ממש כמו אצל כלבים. ובכניעה פסיבית, הזאב הכנוע נדחה מרצון על ידי התגלגלות וחשיפת הבטן, תוך שהוא מאפשר לזאב "הגבוהה" יותר לרחרח את איברי המין.

 

*כאשר הגיע זמן הציד, זוג ה"אלפא" הוא זה שיזם את ההתקפות מאחר והיו מנוסים יותר. במהלך הארוחות, הלהקה אכלה ביחד מלכתחילה ללא אירועים אלימים כמו תקיפות. לאחר מכן, זוג ה"אלפא" לקח את הפגר בכדי שיוכלו לאכול עוד וגם כן בכדי להחביא חלק מהבשר, או לקחת אותו לגורים. בשלב זה, לאף אחד נוסף מחברי הלהקה היה אסור להתקרב מאחר וזה היה חיוני למטרות הישרדות.


מחקריו של דיוויד, רמזו לנו כי "אלפא" אינה תכונה מולדת של גור אשר יש לו פוטנציאל להיות "דומיננטי" כפי שחשבו קודם לכן. במקום זאת, התיאוריה של דיוויד מסכמת שבטבע, כל זאב צעיר הוא פוטנציאלי להיות "אלפא" ברגע שהם מגיעים לגיל בגרות ומסוגל להשיג את "זכויות הרבייה" ולבנות לעצמו להקה.


בעוד שמחקריהם של דיוויד ורוברט משתנים מעת לעת, ניתן להסיק שבסופו של דבר זוהי טעות לעשות השוואה מוחלטת בין כלבים לזאבים. כן, שני המינים חולקים את אותו מספר הכרומוזומים ומסוגלים להתרבות, וגם כן שפת הגוף שלהם מאוד דומה ואף זהה בחלק מהמקרים, ההערכה היא שכלבים "הופרדו" מן הזאבים מלפני כ100,000 שנים. לכן, זה שגוי לצאת מנקודת הנחה כי כלבים נכנסים לבית שלנו לצורך מתן "פסק דין" ובכדי לתפוס תפקיד דומיננטי. אין היגיון מאחורי ביצוע פעולות אסרטיביות בכדי לגרום לכלב לבצע. כיום ניתן לראות יותר ויותר שימי "הבעלים הסמכותי" נעלמים מן העולם. ושכלב סה"כ, הינו בעל חיים הזקוק להדרכה וכללים הוגנים. תכונות שבסופו של דבר צריכים ההורים הטובים ביותר לקבל.


חשוב לציין שבעבר דייויד מק בעצמו, כתב ספר המבוסס על תיאוריית הדומיננטיות- וחזר בו. זו ההצהרה שלו:


"The concept of the alpha wolf is well ingrained in the popular wolf literature at least partly because of my book "The Wolf: Ecology and Behavior of an Endangered Species," written in 1968, published in 1970, republished in paperback in 1981, and currently still in print, despite my numerous pleas to the publisher to stop publishing it. Although most of the book's info is still accurate, much is outdated. We have learned more about wolves in the last 40 years than [sic] in all of previous history".


- דיוויד מציין שרעיון "זאב האלפא" מוטבע היטב בספרות הזבים הפופולרית או לפחות בחלקו, והרבה בעקבות הספר שהוציא בעצמו "אקולוגיה והתנהגות של מינים בסכנת הכחדה". דיוויד מק בעצמו ביקש להפסיק להוציא לאור ולפרסם את ספרו אפילו שקיים בו הרבה מידע מדוייק, אך עוד יותר מיושן. ושב40 שנים האחרונות, הלמידה על הזאבים הייתה ברמה גבוהה עוד יותר מאשר בהיסטוריה שלפני כן.

 

One of the outdated pieces of information is the concept of the alpha wolf. "Alpha" implies competing with others and becoming top dog by winning a contest or battle. However, most wolves who lead packs achieved their position simply by mating and producing pups, which then became their pack. In other words they are merely breeders, or parents, and that's all we call them today, the "breeding male," "breeding female," or "male parent," "female parent," or the "adult male" or "adult female." In the rare packs that include more than one breeding animal, the "dominant breeder" can be called that, and any breeding daughter can be called a "subordinate breeder."


אחד מהנושאים הלא מעודכנים הוא הרעיון של "זאב אלפא". "אלפא" פירושו להתחרות עם אחרים ולהיות הכלב העליון ע"י זכיה בתחרות ביניהם או בקרב. אך עם זאת, מרבית הזאבים אשר מובילים להקות, משיגים את מיקומם "הגבוהה" בדרג הלהקה ע"י הזדווגות והבאת גורים לעולם, שלאחר מכן הופכים לחלק מהלהקה. במילים אחרות, הם הורים, מגדלים- או במילים מקצועיות "זכר מרבה" "נקבה מרבה" "זכר הורה" "נקבה בוגרת" או "זכר בוגר" ועוד. בלהקות הנדירות הכוללות יותר בעל חיים אחד אשר מרבה, ניתן לומר "המגדל הדומיננטי" וכל בת רבייה תקרא  "מגדלת כפופה".


כיום ניתן לראות שישנן דרכים שונות לאלף ולעבוד עם הכלבים שלנו. ישנן דרכים אשר מונעות התניות שליליות ומונעות פגיעה גם ביחסים בין הבעלים לכלב.


חשוב מאוד ללמוד את שפת הגוף של הכלבים, לדעת מה הם אומרים לנו. רק מעשה קטן שכזה יכול לשנות לנו תפיסה שלמה ולהקל לנו על חיי היום יום עם ההולכים על ארבע.


לפרטים נוספים צרו קשר 03-5403368 מרכז וטרינרי רמת השרון והרצליה