כתבות

שמירה על היגניית חלל הפה אצל חיות מחמד בבית

מאת סלובידקר קריסטין, אסיסטנטית במרכז וטרינרי רמת השרון

לכלב בוגר יש 42 שיניים ולחתול בוגר 30 שיניים המוחזקות בחלל הפה ע"י מנגנון תמיכת השן .
מספר רב של כלבים וחתולים סובלים מדלקת וממחלת חניכיים.
במצב של דלקת חניכיים, חיידקי חלל הפה  תוקפים את רקמת החניכיים וגורמים לדלקת אשר בתחילה ניתנת לטיפול ע"י ניקוי שיניים מקצועי במרפאה. במידה והדלקת אינה מטופלת היא מתקדמת והופכת למחלת חניכיים כאשר הזנחה מתמשכת וחוסר טיפול מחלישה את מנגנון תמיכת השן והדבר עלול להוביל לספיגת עצם ולאיבוד השן, כאבים חזקים המקשים על בע"ח לאכול ואף ספיגת חיידקים למחזור הדם אשר יכולים לגרום לדלקת בקרום הלב.
בין הסימנים הראשוניים לדלקת החניכיים  תמצאו הצטברות רבה של אבן שן (בצבע חום צהוב) , לעיתים רגישות רבה בחניכיים ואף דימום, וכמו כן ריח רע מהפה.
היו ערניים לשינויים התנהגותיים אצל חיית המחמד שלכם שיכולים להתבטא בחוסר תיאבון על מנת למנוע מצבים אלו.
מנגנון השיניים של חיות המחמד מצריך טיפול תקופתי וניקוי שיניים במרפאה וטרינרית לצד טיפול ביתי יומיומי שוטף לתחזוקה.
ההגנה הטובה ביותר ממצבים אלו הינו מניעה.
תחזוקה וניקוי השיניים על בסיס יומיומי יכולה להפחית משמעותית את אבן השן.
גם לאחר פרוצדורת ניקוי במרפאה וטרינרים ממליצים על תחזוקה יומיומי אשר מעכבת את חזרת אבן השן משמעותית.
ריכזנו עבורכם מספר טיפים אשר יעזרו לכם לשמר את בריאות הפה של חיית המחמד שלכם:
• הקפידו על תחזוקה שוטפת.
צחצוח יומיומי הינו מצב אידיאלי אך לא תמיד אפשרי .גם צחצוח מספר פעמים בשבוע יעשה את העבודה.
• צחצוח במשחת שיניים המותאמת לכלבים.
אנשים נוטים לטעות ולצחצח את פה חיית המחמד עם משחת שיניים שלא מותאמת להם אלא לאדם.

• שימו לב לשפת הגוף של הכלב- כלב המתקשה לאכול או נמנע מלאכול יכול להיות כלב שסובל מכאבים בחלל הפה כשאלו יכולים ללא טיפול בזמן הנכון לגרום למחלות פנימיות בכליות ובכבד.
• ניתן לצ'פר את הכלב בחטיפים דנטליים וצעצועים המותאמים לכך שניתן למצוא בכל חנות חיות כאשר אלו מותאמים להפחתת היווצרות אבן השן.

• כיום קיים אוכל בשם T/D   של חברת הילס שכל תפקידו להוריד את רמת הפלאק בחלל הפה. כמו כן, כדי למזער הצטברות אבן, האכילו את חיית המחמד שלכם במזון יבש ולא באוכל רטוב.
• למי שמתקשה להקפיד ישנו פתרון נוסף והוא מי פה אותם נטפטף כל יום בקערת המים של בע"ח.
        שימוש פשוט וזריז. מי הפה עוזרים בחיטוי הפה ואינם משנים את טעם המים עבור בע"ח.
ישנם גזעים אשר נוטים לבעיות בחלל הפה יותר מאחרים כגון מלטז,פודל,יורקשייר ,פינצ'רים ורוב גזעים קטנים במיוחד,
אך גם לפן הגנטי יש חלק משמעותי שכן יש כלבים אשר זקוקים לניקוי שיניים פעם בחצי שנה בשל הצטברות אבן שן מהירה.
זכרו,
שמירה על בריאות הפה חשובה ביותר ,היא יכולה למנוע מחיית המחמד שלכם כאב מיותר ולהאריך את הזמן בין ניקויי השיניים אשר מתבצעים בהרדמה מלאה .

אנו מזמינים אתכם לבדיקה כללית  מקיפה  במרפאתנו הכוללת גם בדיקת חלל הפה
מרכז וטרינרי רמת השרון בהנהלת ד"ר דורון נרי