כתבות

דלקת מפרקים בכלבים

לכלבך קשה לקום בבוקר? יש לו צליעה טורדנית שבאה והולכת? כואב לו לאחר שישחק בגינת הכלבים?
אם ענית "כן" לאחת מהשאלות - אתה צריך לקרוא את הכתבה.

מאת: ד"ר ניר אוחנה, וטרינר מרכז וטרינרי רמת השרון והרצליה

דלקת פרקים (אוסטוארתריטיס) היא מחלה הנגרמת בגלל חוסר חפיפה, או חוסר יציבות של הסחוס במפרקים. ישנן כמה סיבות לדלקת פרקים, כגון: טראומה (תאונות דרכים, נפילה וכו') למפרקים. אך, היא לרוב גנטית, ומשפיעה בעיקר על מפרקי האגן והמרפקים. הדלקת מתחילה כאשר בעת פעילות גופנית, הסחוס במפרקים נוגע אחד בשני, ונפצע בגלל חוסר יציבות או מבנה לא תקין. סחוס לא יכול לתקן את עצמו, ולכן, דלקת פרקים היא מחלה בלתי הפיכה ומתקדמת עם הזמן. המחלה נפוצה מאוד בכלבים, ולרוב, מופיעה בכמה מפרקים במקביל.
סימני המחלה שונים, והם משתנים בחומרתם. חלק מהכלבים לא יראו צליעה כלל, וחלק לא מוכנים לבצע פעילות גופנית.
בתחילת המחלה, דלקת הפרקים גורמת לכאב מפרקי וצליעה. סימני הצליעה "באים והולכים", ובהמשך הם הופכים לעקביים. עם הזמן, ניתן לראות ירידה בתנועתיות, חוזק וכושר פעילות המפרקים.
דלקת פרקים מאובחנת לרוב בגיל ביניים (5-7 שנים), אם זאת ידוע כי כלבים סובלים מהמחלה חודשים ואף שנים לפני האבחון. למרות שהמחלה היא פרוגרסיבית, יש ימים "רעים" וימים "טובים".
פעילות גופנית מאומצת ושינויים במזג האויר (חום או קור) יכולים לגרום "להתלקחות" (פלר אפ) והחמרת הסימנים של דלקת פרקים. התלקחויות יכולות להימשך כמה שעות, לעיתים כמה שבועות. לאורך זמן, התלקחויות אלה נוטות להחמיר ולהמשך לזמן רב יותר וקשות יותר לשליטה.

ניהול דלקת פרקים מסתמך על 3 אספקטים חשובים:
1. משקל גוף אידיאלי
2. שיכוך כאבים
3. התאמת פעילות גופנית

1. משקל גוף אידיאלי הוא הגורם החשוב ביותר בניהול המחלה. משקל עודף בעיקר מעמיס על המפרקים ומחמיר מאוד את סימני המחלה. ירידה קלה של 5% - 10% במשקל החיה, יכולה לשפר משמעותית את איכות החיים והכאב הקשור למחלת פרקים. כיום, יש סוגים שונים של מזונות המיועדים להורדה במשקל, אשר ניתן להשיג במרפאתו.

2. שיכוך כאבים הוא חשוב מאוד במחלת פרקים, בגלל שלרוב מדובר בכאב משמעותי, אשר משפיע על איכות החיים של כלבכם. שיכוך כאבים תרופתי, בעיקר משפחת נוגדי דלקת לא סטרואידלים (NSAID's), הוא היעיל ביותר לשיכוך כאבים בדלקת פרקים. ניתן לשלב תרופות אחרות כגון תוספי מזון למפרקים (ויי-ג'וינט, קזקווין וכו') ואוכל ייעודי לדלקת מפרקים (j/d, Mobility ועוד). שיכוך כאבים יחד עם מנוחה, הוא הטיפול הטוב ביותר להתלקחות של דלקת פרקים. כמו כן, ניתן לשלב טיפול בקור כאשר המפרקים קרובים לעור (ברכיים, מרפקים, ופרקי כף היד).

3. התאמת פעילות גופנית לכלב עם דלקת פרקים תלויה בצרכיו. פעילות גופנית חשובה לשמור את כלבכם בכושר ובעל מסת שרירים טובה. אך פעילות ספציפית או מאומצת מדי עלולה להחמיר את המחלה, ובכך לגרום להתלקחות של דלקת הפרקים וצליעה. מומלץ לנהל יומן אשר מתעד את הימים בהם הצליעה חמורה יותר, והאם הטיפול עזר או לא.
במקרים מסובכים ניתן לטפל באמצעות לייזר, הזרקות שיכוך כאבים למפרקים, פיזיותרפיה, הידרותרפיה ועוד.
פעולות אלה נועדו לשפר את איכות החיים של כלבך.

לבדיקה גופנית, התייעצות בקשר לדלקת פרקים או שאלות נוספות ניתן לפנות למרפאתנו בטלפון 03-5403368.